Η τριγωνική περιοχή με τον αποθέτη κατάλοιπων δείπνου (C. Mauzy)
Οστά ψαριών και πεταλίδες από τον αποθέτη.

Η ανασκαφή έξω από την ΝΔ γωνία του Κτιρίου D αποκάλυψε ένα πολύ ασυνήθιστο εύρημα. Μια μεγάλη ποσότητα σπασμένης κεραμικής, διάφορα αντικείμενα, οστά ζώων και απανθρακωμένα υλικά ήταν συγκεντρωμένα σε μία τριγωνική περιοχή, που είχε διαμορφωθεί ειδικά για να περικλείσει αυτά τα υλικά (The Kalaureia Research Program, The Swedish Institute at Athens, http://www.kalaureia.org/).

«Το 2003 ...βρέθηκε ένα πολύ μεγάλο σύνολο κεραμικής, οστών και περιβαλλοντικών καταλοίπων του πρώτου μισού του 2ου αι. π.Χ., το οποίο αναμένεται να βοηθήσει στην περαιτέρω διερεύνηση των βασικών στόχων του ερευνητικού προγράμματος» (Penttinen Arto, υποδιευθυντής ανασκαφής, Ιερό Ποσειδώνος στην Καλαυρεία Πόρου, Υπ. Πολ.& Τουρ., http://www.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=2585). Οι Σουηδοί αρχαιολόγοι έκαναν μια «υπόθεση εργασίας», ένα «σενάριο» -που όμως στηρίζεται σε αρχαιολογικά δεδομένα- που αποτελεί μία πιθανή ερμηνεία της φύσης -και της λειτουργίας- των αρχαιολογικών ευρημάτων, τα οποία, στο παρελθόν, συμμετείχαν σ’ ένα περίεργο γεγονός που έλαβε χώρα στο Ιερό του Ποσειδώνα στην Καλαυρεία. «Γύρω στο 165 π.Χ., ένα μεγάλο φαγοπότι οργανώθηκε στο ιερό του Ποσειδώνα: περισσότερα από 150 άτομα έφαγαν και ήπιαν παρέα. Το κατσικίσιο, πρόβιο, μοσχαρίσιο και χοιρινό κρέας που κατανάλωσαν προήλθε πιθανά από ζώα που προηγουμένως είχαν θυσιάσει. Το μενού περιελάμβανε επίσης αυγά, πουλιά κι ένα πανόραμα θαλασσινών, από πετρόψαρα και εποχιακούς τόνους μέχρι ευρύαλα κεφαλόπουλα, πεταλίδες και σαλιγκάρια της θάλασσας. Σ’ αυτή τη γιορτή καταναλώθηκαν και διάφορες φυτικές τροφές, ενώ το γεύμα συμπληρώθηκε με φρούτα και ξηρούς καρπούς. Τα φαγητά δεν ήταν ψητά αλλά βραστά ή τσιγαριστά σε μικρές και μεγάλες, βαθιές ή ρηχές χύτρες. Καταναλώθηκε επίσης και ποτό, ίσως κρασί. Όταν τελείωσε η γιορτή, έσπασαν όλα τα σκεύη, κύπελλα και κανάτες, πιάτα και χύτρες. Μερικά από τα κατάλοιπα του γεύματος αυτού απομακρύνθηκαν, αλλά ένα μέρος σωριάστηκε επίτηδες έξω από το Κτίριο D, σε έναν περιορισμένο τριγωνικό χώρο και καλύφθηκε με χώμα, ώστε να αποφευχθεί η οποιαδήποτε διαταραχή, είτε από ζώα είτε από ανθρώπους».Το «σενάριο», βέβαια περιλαμβάνει αρκετές εικασίες, οι οποίες όμως στηρίζονται στα αρχαιολογικά δεδομένα. Ωστόσο προκύπτουν διάφορες ερωτήσεις: «Με αφορμή ποιο γεγονός οργανώθηκε η γιορτή; Ένα φαγοπότι τόσο μεγάλης κλίμακας ήταν ένα συνηθισμένο ή ένα μοναδικό περιστατικό στη ζωή του ιερού του Ποσειδώνα κατά το 2ο αιώνα π.Χ.; Ποιοι συμμετείχαν στη γιορτή; Ήταν αυτή η γιορτή μέρος της επίσημης λατρευτικής πρακτικής του ιερού, ή εiχε πιο κοσμικό χαρακτήρα;» Είναι ερωτήσεις που η απάντησή τους όπως αναφέραμε είναι στους στόχους των ερευνών της Καλαυρείας.

Pin It